Міжнародна конференція "Освіта, перепідготовка та інклюзія: трансформація під час кризи"

15-16 вересня 2022 року відбулася тематична конференція в межах Головування України в Стратегії ЄС для Дунайського регіону. 2 дні конференції, 4 панельних дискусії, 10 годин в ефірі, більше 40 спікерів – захід об'єднав представників українського уряду, органів місцевого самоврядування, освітньої спільноти, громадського сектору та міжнародних партнерів.

Конференція пройшла у гібридному форматі: онлайн та оффлайн у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника.

✅ У ході панельних дискусій учасники обговорили питання інклюзії у сфері освіти та на ринку праці, а також розглянули основні проблеми трансформації професійної освіти під час війни.
«Наразі такі заходи є вкрай необхідними. Адже теми, які ми обговорюємо, — надважливі для нашої держави в умовах війни. Конференція присвячена трансформаційним процесам у сферах ринку праці, освіти та інклюзії, які виникли як наслідок кризових процесів у світі. Саме цей пріоритет Україна визначила одним із головних на період свого головування, бо проблеми, які накопичувалися протягом багатьох років стали найбільш помітні на фоні світової економічної кризи, пандемії COVID-19 та війни росії проти України», зауважив Ігор Корховий, національний координатор України в ЄСДР: «Залучення додаткових інвестицій в освіту, адаптація індивідуальних компетентностей до нових реалій ринку праці й потреб економіки, застосування інклюзивного підходу до навчання та перепідготовки є надзвичайно важливими».
 
Олексій Шкуратов, заступник Міністра освіти і науки, розповів: «У воєнний період наша головна мета – створити безпечні умови для здобуття освіти, забезпечити доступність та безперервність навчання у різних регіонах України. І ми успішно це робимо: маємо багато прикладів організації інклюзивного освітнього середовища».
 
Ганна Пророк, заступник Міністра соціальної політики України з питань європейської інтеграції поділилася кроками, які вживає Міністерство соціальної політики для забезпечення інклюзії на ринку праці.
 
До вітального слова також долучилися міжнародні партнери: Йоган Магнуссон (Європейська комісія) та Беньямін Боббе (Фонд Ганнса Зайделя).
 
Досвідом своїх регіонів, які беруть участь у ЄСДР, поділилися представнкики департаментів освіти та науки Івано-Франківської, Чернівецької та Одеської ОВА.
Запис конференції:
В рамках першої панельної дискусії обговорювали трансформацію освіти під час війни.
Ірина Шумік (МОН), розповіла про внутрішні особливості інклюзивного навчання в Україні, поділилася державними інструментами для їх підтримки та обговорила законодавчі зміни щодо професійної освіти.
Ірина Бєляєва (Міністерство молоді та спорту України) поділилася поточною ситуацію в Україні в питаннях молоді. Важливою темою стала робота молодіжних центрів під час війни. Також спікерка розповіла про впровадження нових програм навчання для молоді, зокрема проекту ВідНОВА:UA.
'У ході конференції було відзначено важливість інклюзивності та цифровізації освіти. Олексій Ситник, Команда підтримки реформ МОН наголосив: “Цифрова трансформація освіти наразі передбачає 3 складові: автоматизацію процесів, підвищення цифрової грамотності та покращення доступності освіти”.
 
Спікери також поділилися успішними проектами та ініціативами.
Анастасія Голотенко поділилася досвідом з професійно-технічними закладами освіти Career Hub. Володимир Мельник (Директор Вищого професійного училища №7 м. Калуш) поділився досвідом цифрового та зеленого переходів свого закладу освіти.
Оксана Джус (Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника) розповіла про особливості просторової інклюзивності закладів професійної освіти.
 
2️⃣ В рамках другої панельної дискусії учасники обговорили теми соціальної інклюзії та адаптації в умовах війни.
“Наслідки війни є катастрофічними, в тому числі для соціальної сфери: зокрема, стрімко збільшується кількість людей з інвалідністю” - зауважила Оксана Полякова, Міністерство соціальної політики України.
Своїм баченням поділилися і колеги з Австрії. Маріана Маргінтер розповіла про впровадження освітніх проектів в Україні від початку повномасштабного вторгнення. Марина Твердоступ представила своє дослідження українського ринку праці та надала рекомендації щодо майбутнього партнерства у сфері професійно-технічної освіти. Йорг Міртл розповів про проект на тему соціальних інновацій SI PLUS - Competence Centre for Social Innovation.
 
Завершили обговорення успішними кейсами України. Сергій Богданов (НаУКМА) розповів про Безпечний простір l, а Світлана Фоміна про «Центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Донбас»
 
У рамках третьої панельної дискусії учасники говорили про ринки праці та нові підходи працевлаштування.
Зокрема, прозвучали пропозиції щодо покращення доступу до ринку праці, при цьому приділяючи особливу увагу
внутрішній міграції та віддаленим регіонам. Говорили також про перепідготовку дорослого населення та розвиток інклюзивного ринку праці.
➡️ Зокрема, Інна Бондіні (Державний центр зайнятості України) окреслила нові підходи працевлаштування в умовах воєнного стану, а також поділилася поточною ситуацію на ринку праці. За її словами, на сьогодні кількість вакансій в декілька разів менше, ніж минулого року. Також пані Інна розповіла, як Служба занятості відреагувала на виклики, пов'язані з повномасштабним вторгненням рф. Досвідом Австрії щодо працевлаштування поділився Юліан Хейбл (Австрійська державна служба зайнятості).
➡️ Людмила Василега (Федерація роботодавців України) розповіла про тренди на ринку праці, а також поділилася стратегіями подолання розриву в навичках. Спікерка зазначила, що проєкти та розвиток професійної освіти повинні бути комплексними та враховувати аналіз ринку праці, перспектив та реального результату.
➡️ Про те, як повномасштабна війна змінила ринок праці, розповіла Людмила Акімова (Національне агентство кваліфікацій України). Також вона поділилася результатами дослідження Forbes про топ навичок та умінь на найближчі 10 років. Кроками, які допоможуть розвивати м'які навички майбутніх працівників поділився Василь Кашевський (Волинський ресурсний центр).
➡️ Оксана Лапа (Інститут професійної освіти Національної академії педагогічних наук України) розповіла про професійну адаптацію людей з інвалідністю внаслідок війни.
➡️ Участь у дискусії взяли також колеги з Європейського фонду освіти, Латвійської конфедерації роботодавців, Організації економічного співробітництва та розвитку, а також Європейського Банку Реконструкції та Розвитку.
 
👉 В рамках четвертої сесії учасники говорили про галузеві фінансові інструменти, програми та проекти.
➡️ Так, Йоган Магнуссон (Європейська комісія), розповів про пріоритети Дунайської стратегії та підтримку з боку Європейської комісії.
Співкоординатори ПН9 ЄСДР з Австрії детальніше розповіли про особливості 9 Пріоритетного напряму, дії, які вживають для його реалізації та ініціативи в рамках Пріотериту.
➡️ Про фінансування в рамках нового фінансового періоду Програми Дунайського Регіону розповів Стівен Халіган.
➡️ Міхаель Пауло говорив про те, як працює EU4Skills у рамках професійну інтеграцію внутрішньо переміщених осіб в Україні.
 
🖇️ Запис конференції можна переглянути тут:
 
📌 Конференція була реалізована в межах Пріоритетного напряму 9 ЄСДР «Люди та навички», який Україна координує разом Австрією та Молдовою. У 2022 році “Розвиток людського капіталу та ринків праці” було визначено одним із центральних пріоритетів Головування України в ЄСДР.