Україна отримала доступ до Інструменту передвступної допомоги ЄС (Instrument for Pre-accession Assistance - IPA). В чому особливості цієї програми та процедури впровадження?
Отримання статусу кандидата на вступ до ЄС відкриває перед Україною нові можливості.
Зокрема, Україна отримує доступ до програми фінансової підтримки кандидатів — Instrument for Pre-accession Assistance (IPA). Завдяки цій програмі Європейська комісія надає країнам-кандидатам підтримку у формі грантів, інвестицій та технічної допомоги.
За цією програмою Україна зможе отримати фінансування для впровадження ключових політичних, інституційних, соціальних та економічних реформ на шляху до членства. ІРА також сприяє поступовому узгодженню законодавства та політики згідно зі стандартами ЄС. Для нас важливо скористатися перевагами участі у програмі, адже прискорений вступ до ЄС, якого ми прагнемо, вимагатиме прискореної імплементації реформ.
За час існування даного фінансового інструменту країни-кандидати вже отримали значні суми коштів (деякі - сотні тисяч, а деякі й мільярди євро) для наближення свого вступу до Європейського Союзу. Для прикладу, Албанія з населенням всього 2,8 млн отримала 640 млн євро протягом 2014-2020 на впровадження ключових реформ. Сербія, економіка якої втричі менша за українську, отримала 1,5 млрд євро за той же період (це близько 200 млн на рік).
Бюджет IPA з 2021 по 2027 роки становить 14,1 мільярди євро. Раніше ці кошти розподілялися між 7 країнами-кандидатами в ЄС: Албанією, Боснією та Герцеговиною, Косово, Чорногорією, Північною Македонією, Сербією та Туреччиною. Тепер частину цих коштів надаватимуть Україні та Молдові. На даному етапі головним завданням Європейської Комісії буде підготувати рамку (framework) для 2 країн, погодити пріоритети допомоги окремим Implementing Decision для кожної країни та запланувати бюджети.
Що це за програма?
ІРА – програма ЄС для країн-кандидатів на вступ та потенційних кандидатів.
Її ціль – підтримати країн-кадидатів у прийнятті та впровадженні реформ, необхідних їм для відповідності цінностям Союзу та поступового узгодження до правил, стандартів, політики та практики Союзу (“acquis”) з метою майбутнього членства в Союзі.
Як ІРА було створено?
Раніше, коли в ЄС інтегрувались країни Центральної та Східної Європи, фінансування підготовки цих країн до членства відбувалось через цілу низку програм та інструментів: PHARE, PHARE CBC, ISPA, SAPARD, CARDS. Вони допомагали у покращенні спроможності державного управління та створенні відповідної правової бази членства в ЄС.
Після вступу Хорватії, ЄС запровадив ІРА, яким з 2007 року вже користувались Західні Балкани та Туреччина.
Хоча IPA має солідний перелік пріоритетів (зміцнення верховенства права та прав людини, сприяння низьковуглецевій економіці, підтримка транскордонного співробітництва), основний фокус програми – все ж інвестування в соціально-економічну сферу країн-кандидатів, а не розбудова інституцій.
За час існування даного фінансового інструменту, країни-кандидати та претенденти на кандидатство вже отримали значні суми грошових коштів (деякі - сотні тисяч, а деякі й мільярди євро) для наближення свого вступу до Європейського Союзу. З 2014 по 2020 рік бюджет IPA склав 11,7 млрд євро для країн-кандидатів у члени Євросоюзу. Для прикладу, маленька Албанія з населенням в 2,8 млн отримала 640 млн євро на впровадження цих реформ.
Впродовж 2014-2020 років Туреччина, економіка якої у 4 рази більша за економіку України, отримала 3,5 млрд євро (близько 600 млн на рік). Сербія (економіка втричі менша за українську) отримала 1,5 млрд євро за той же період (приблизно по 200 млн на рік)
Реалізація програми
Допомога надається на основі індикативних планових документів (multi-annual indicative planning documents), які країна створює в тісних консультаціях з національними органами влади. Громадянське суспільство та інші зацікавлені сторони також долучаються до цього процесу. Комісія та країни-бенефіціари укладають рамкові угоди про реалізацію допомоги в рамках ІРА.
Загалом заходи в рамках ІРА здійснюються та керуються різними способами:
пряме управління – розподіл бюджету здійснюється безпосередньо Єврокомісією або в штаб-квартирі, або в представництвах ЄС.
непряме управління – Комісія доручає виконання бюджетних завдань бенефіціарам IPA або визначеним ними організаціям.
спільне управління – завдання реалізації делегуються державам-членам ЄС (лише для програм транскордонного співробітництва).
Зазвичай країни-бенефіціари отримують фінансування різних видів.
Для кожної країни щороку створюють план, який визначає основні кроки та відповідні терміни.
Для ефективного управління створюються спеціальні моніторингові комітети, як-от:
Моніторинговий комітет IPA (IPA Monitoring Committee) контролює загальну ефективність, якість та узгодженість виконання цілей, визначених у Financing Agreements та у Стратегіях (Country strategy papers).
Галузевий моніторинговий комітет (Sector Monitoring Committee) створюється для кожної програми або сектору. Він перевіряє ефективність впроваджених дій, вимірює прогрес у досягненні цілей та результати.
Координацію моніторингу та звітності забезпечує NIPAC – Національний координатор IPA. NIPAC координує роботу з кінцевими бенефіціарами, здійснює контроль за ефективною реалізацією ІРА. Зазвичай Координатором призначають Міністрів з європейської інтеграції.
Більше про програму: https://ec.europa.eu/.../overview-instrument-pre...