Україна та ЄС підписали угоду про «транспортний безвіз». Що це означає?
Угода про вантажні перевезення автотранспортом скасовує необхідність отримання дозволів для виконання українськими перевізниками перевезень та дозволяє уникнути зупинки експорту української продукції через автомобільні пункти пропуску. Термін угоди – 1 рік з можливістю пролонгації, діяти угода розпочала з 29 червня.

Ці рішення дуже важливі в умовах переорієнтації логістики на західні кордони. Після початку повномасштабної війни та блокування українських портів обсяг експорту автомобільним транспортом зріс у декілька разів. Відповідно, зросла і потреба у дозволах на міжнародні перевезення. Тепер такі дозволи не потрібні. Це допоможе заощадити час на бюрократичні процедури, а також заощадить чимало коштів, які вимагали деякі країни (наприклад, Угорщина) за видачу дозволів.


Україна опинилась серед перших країн, що не входить до ЄС, з якою Євросоюз уклав таку угоду. Наразі йдуть перемовини про підписання аналогічного документа між ЄС та Молдовою.

Україна рухалася до підписання транспортного безвізу близько 10-15 років, особливо - після 2016-го, з підписанням Угоди про асоціацію з ЄС.
З 2014 року обсяг перевезень вантажів у країни Євросоюзу автомобілями зріс на 42%. Проте ситуація з міжнародними перевезеннями завжди була об'єктом переговорів між українськими та європейськими делегаціями. Справа в тому, що всі міжнародні автомобільні вантажні перевезення українці могли здійснювати лише за наявності спеціальних дозволів. Кількість таких дозволів завжди обмежувалася. І щодалі, то проблем із ними ставало все більше. Наприклад, у 2021 році іноземні країни передали лише 850 тис дозволів. Це означає, що українські перевізники могли перетнути кордон з іншими державами лише таку кількість разів. Цього не вистачало для задоволення потреб у перевезеннях. Результатом стали низька конкурентоспроможність українських компаній, зростання рівня корупції у цих сферах, низький рівень зайнятості найманого персоналу та відплив водіїв у ЄС. За підрахунками Німецько-української промислово-торговельної палати, з 2018 року через нестачу дозволів Україна втратила близько 500 млн євро.
Останній рік ситуація з видачею дозволів українським автоперевізникам суттєво погіршилася і вимагала врегулювання. Тому прийняття такого рішення є не тільки потужним кроком для подальшої євроінтеграції України, а й важливою підтримкою для нашої економіки та повоєнної відбудови.