Україна та ЄС підписали угоду про «транспортний безвіз». Що це означає?
Угода про вантажні перевезення автотранспортом скасовує необхідність отримання дозволів для виконання українськими перевізниками перевезень та дозволяє уникнути зупинки експорту української продукції через автомобільні пункти пропуску. Термін угоди – 1 рік з можливістю пролонгації, діяти угода розпочала з 29 червня.
Окрім того, відтепер в ЄС повністю визнаються українські посвідчення прав водія. Це важливо для тих українців, котрі мають водійські посвідчення старого зразка.
Ці рішення дуже важливі в умовах переорієнтації логістики на західні кордони. Після початку повномасштабної війни та блокування українських портів обсяг експорту автомобільним транспортом зріс у декілька разів. Відповідно, зросла і потреба у дозволах на міжнародні перевезення. Тепер такі дозволи не потрібні. Це допоможе заощадити час на бюрократичні процедури, а також заощадить чимало коштів, які вимагали деякі країни (наприклад, Угорщина) за видачу дозволів.
Угода про «транспортний безвіз» разом з рішенням ЄС щодо скасування мит і тарифів на українські товари (про це ми писали раніше: https://bit.ly/3uoJ774) дають нашому бізнесу економію в десятки мільйонів доларів та відкривають для української продукції нові можливості на європейських ринках. У довгостроковій перспективі таке рішення сприятиме підвищенню конкурентоспроможності українських компаній, оновленню автопарку до європейських стандартів, зменшенню відпливу водіїв за кордон та стимулюватиме владу розширювати прикордонну інфраструктуру.
У Мінінфраструктури прогнозують, що вже найближчим часом обсяг вантажних перевезень зросте у 5-7 разів порівняно з довоєнним періодом. А це додаткові кошти, які значною мірою сприятимуть післявоєнному економічному відродженню.
Україна опинилась серед перших країн, що не входить до ЄС, з якою Євросоюз уклав таку угоду. Наразі йдуть перемовини про підписання аналогічного документа між ЄС та Молдовою.
Як було раніше?
Україна рухалася до підписання транспортного безвізу близько 10-15 років, особливо - після 2016-го, з підписанням Угоди про асоціацію з ЄС.
З 2014 року обсяг перевезень вантажів у країни Євросоюзу автомобілями зріс на 42%. Проте ситуація з міжнародними перевезеннями завжди була об'єктом переговорів між українськими та європейськими делегаціями. Справа в тому, що всі міжнародні автомобільні вантажні перевезення українці могли здійснювати лише за наявності спеціальних дозволів. Кількість таких дозволів завжди обмежувалася. І щодалі, то проблем із ними ставало все більше. Наприклад, у 2021 році іноземні країни передали лише 850 тис дозволів. Це означає, що українські перевізники могли перетнути кордон з іншими державами лише таку кількість разів. Цього не вистачало для задоволення потреб у перевезеннях. Результатом стали низька конкурентоспроможність українських компаній, зростання рівня корупції у цих сферах, низький рівень зайнятості найманого персоналу та відплив водіїв у ЄС. За підрахунками Німецько-української промислово-торговельної палати, з 2018 року через нестачу дозволів Україна втратила близько 500 млн євро.
Останній рік ситуація з видачею дозволів українським автоперевізникам суттєво погіршилася і вимагала врегулювання. Тому прийняття такого рішення є не тільки потужним кроком для подальшої євроінтеграції України, а й важливою підтримкою для нашої економіки та повоєнної відбудови.